• Home >>
  • Middag >>

Torsk med ovnsbakte grønnsaker, pesto og ristede pinjekjerner (lavFODMAP)

I dag får du en enkel og lekker liten torskerett fra min siste bok, Tarmstyrkende lavFODMAP! Jeg har ikke laget noen nye oppskrifter siden coronaen brøt ut, og vil ikke fly på butikken oftere enn jeg må. Jeg lager stort sett mat av det jeg har liggende, og siden ammetåken herjer her i huset blir det mye hummer og kanari 😂 (kanskje ikke så mye hummer, men du skjønner hva jeg mener) 

Så ukens oppskrift er en oldie, but a goodie - håper du liker den 😄

Torsk med ovnsbakte grønnsaker, pesto og ristede pinjekjerner

Oppskriften gir 2-3 porsjoner
Oppskriften er lavFODMAP, glutenfri, laktosefri

Ingredienser
2-3 torskefileter
2 gulrøtter, i tynne staver
1 paprika, i litt tykkere staver
1/2 squash, samme tykkelse som paprikaen 
En håndfull cherrytomater delt i to
Olivenolje
Salt og pepper
Baslikumpesto (eller kjøp pesto fra Helios som er uten hvitløk)
En håndfull pinjekjerner  

Server gjerne med kokt fullkornsris eller quinoa 🌿

Slik gjør du: Sett ovnen på 175 grader. Vask grønnsakene, skrell gulrøttene og skjær dem i staver. Skjær gulrøttene i litt slankere enn paprika og squash, så blir de ferdig på samme tid. Fordel grønnsakene i en romslig ildfast form og ringle over litt olje og krydre med salt og pepper. Sett formen på et stekebrett midt i ovnen og stek grønnsakene i 15 minutter. Ta formen ut av ovnen og lag plass til torskefiletene. Topp hver torskefilet med 1 ts basilikumpesto og sett formen tilbake i ovnen. Stek videre i ca. 12 minutter eller til torsken flaker seg. 

Rist pinjekjernene i mellomtiden: Varm opp stekepannen til middels varme og ha i en håndfull pinjekjerner. Rist pinjekjernene i et par minutter til de får litt farge og sett til side. Strø pinjekjernene over torsken ved servering og nyt 💛

Server gjerne med kokt fullkornsris eller quinoa. Laktosefri rømme er også godt til 😄

Håper det smaker! 

- Julianne 💗

For mer inspirasjon og oppdateringer, følg meg på sosiale medier ✨

Facebook: Godt for Magen
Instagram: @julianne_godtformagen
Lær mer om IBS, FODMAPs og lavFODMAP-dietten: Gratiskurset

Click Here to Leave a Comment Below

Hilde - april 15, 2020

Torsk med pesto er en av favorittene her i huset. Vi pleier å ha heimelaga potetmos, stekte baconterninger og gulrøter/brokkoli som tilbehør.

Reply
    Julianne - april 15, 2020

    Det høres helt fantastisk ut 💗

    Reply
Leave a Reply:

GRATIS NETTKURS: TA KONTROLL OVER MAGEPLAGENE! 🌿

x