Syltet rødløk (lavFODMAP)

Visste du at når du sylter rødløk så reduseres FODMAP-innholdet i løken? Faktisk så mye at løken blir lavFODMAP og lettere for tarmen å fordøye!

I følge Monash University low FODMAP diet app, er syltet løk lavFODMAP inntil 45 gram per servering, men jeg vil anbefale deg å starte litt lavere om du vet at løk er en matvare som gir deg vondt i magen. Start med litt i et måltid, vurder hvordan det går for deg og så øker du eventuelt om det går bra for deg! 

I dag får du en oppskrift på syltet rødløk. Det er utrolig godt i salater, på hamburger, til fisk eller til taco - ja egentlig det meste. Prøv å kutt løken så tynt som mulig, gjerne ved hjelp av en mandolin om du har, da blir den fortere ferdig. Løken er ferdig når den er lilla i fargen, det tar gjerne et par dager i kjøleskapet. 

Kjempegod i salater, på brødskiva, hamburger, fiskekaker, fredagstacoen - noen bruker det også på pizza og i wok. Bare fantasien setter grenser!

Du kan lage denne med mindre sukker eller kutte sukkeret helt om du vil 💗

Syltet rødløk 

Ingredienser
2 rødløk
0,5 dl 7 % eddik
1 dl sukker
1,5 dl vann

Slik gjør du

1. Ta fram et passe stort glass som du vil ha løken i. Jeg har et 0,5 l Norges glass til denne oppskriften.

2. Kutt løken i fine skiver, gjerne ved hjelp av en mandolin. Ha løken over i glasset.

3. Ta fram en kjele og varm opp eddik, sukker og vann og kok forsiktig opp til sukkeret er oppløst.

4. Hell eddikblandingen over i glasset med løken til løken er godt dekket.

5. Avkjøl før du har på lokk og setter glasset i kjøleskapet.

La stå i kjøleskapet et par dager før du nyter!

Et tegn er at fargen på løken blir lilla som på bildet 💗

Og igjen, start forsiktig og så prøver du deg litt fram på mengdene. 

Klem J. 💗

Og om du ikke gjør det:
Følg meg på Instagram @julianne_godtformagen for daglig inspirasjon til en magevennlig livsstil!

Click Here to Leave a Comment Below

Eli - april 23, 2021

kan man lage dette uten sukker?

Reply
    Julianne - april 26, 2021

    Heu :) Ja, det kan du!

    Reply
Solveig Kotte - april 23, 2021

Tusen takk! Jeg har savnet løk veldig!
Må jeg skylle laken av den ferdig syltede løken før jeg nyter den?
God helg fra Solveig.

Reply
    Julianne - april 26, 2021

    Hei Solveig :) Du kan skylle løken før du nyter den, det kan være et ekstra lite triks – men jeg har løftet opp løken med en gaffel og latt laken renne av før jeg har det på maten. Prøv deg litt fram, tenker jeg! Håper det fungerer godt for deg og magen din, start forsiktig :)

    Reply
Karin Solvang - april 24, 2021

Tusen takk! :) Dette må jeg prøve. Savner veldig løk, selv om jeg bruker det grønne av vår/purreløk. Fikk forresten lyst på ferdigpizza en dag. Lettvint. Var selvfølgelig Gluten/laktosefri.
Etter å ha inntatt litt , reaksjon! Selvfølgelig måtte det jo være hvitløk i tomatsausen! Sjekka ikke det. Var rask å ta en ss hel karve, det hjalp faktisk endel. Bruker det av og til hvis magen eser og gjør vondt. Kansje et lite tips til andre også? :) God helg :))

Reply
    Julianne - april 26, 2021

    Hei Karin :) Ah, så kjedelig med reaksjon – men bra du fant en løsning, og takk for at du deler tipset videre. Det er mange som bruker karve på denne måten :) Ha ei fin uke! :)

    Reply
Hedda Blisten - april 30, 2021

Jeg prøvde å finne syltet rødløk i Moash-appen, men fant det ikke. Hva kalles det i appen?

Reply
    Julianne - mai 3, 2021

    Onion, pickled in vinegar :)

    Reply
Leave a Reply:

GRATIS NETTKURS: TA KONTROLL OVER MAGEPLAGENE! ?

x