Hjemmelagede potetlomper (lavFODMAP)

Det er veldig enkelt å lage potetlomper selv, men det tar litt tid - så dette er en aktivitet som er fin å gjøre i godt selskap med noen du er glad i eller med en god podcast på øret!

Potetlomper er veldig anvendelig og kan brukes til mye! Jeg fyller de enten med godt, magevennlig pålegg og salat eller så bruker jeg dem som pizzabunn på dager jeg vil ha pizza. Noen bruker også potetlomper som lasagneplater eller som paibunn! Og selvfølgelig bruker du disse til pølse med lompe. 

Mulighetene er mange, så disse kan du med fordel lage mye av! Frys ned og ta opp etter behov.

Sørg for å bruke melne poteter som f.eks pimpernell eller mandelpotet i denne oppskriften. Jeg brukte rød pimpernell med stor suksess 🥔

Jeg doblet oppskriften på denne og lagde en variant med bokhvetemel og med sammalt speltmel. Begge vil være lavFODMAP, siden mengden spelt er så lav - men da med en mengdebegrensning på 2-3 stk per måltid litt avhengig av hvor store du lager dem. Bruker du bokhvetemel kan du spise flere per måltid 🙌🏼

Magevennlige potetlomper

Oppskriften gir ca. 15 medium store lomper
Oppskriften er lavFODMAP, laktosefri og melkefri
For glutenfri, velg bokhvetemel

Ingredienser
400-500 gram poteter med skall (jeg brukte rød pimpernell)
100-150 gram bokhvetemel eller speltmel
1 ts salt

Slik gjør du

1. Kok potetene med skall til de er møre.

2. Avkjøl potetene og fjern skallet.

3. Mos potetene med en potetstapper, og mos helt til potetene most fint.

4. Kna inn saltet og tilsett litt og litt mel i deigen til du får en smidig deig som ikke klisser. 

5. Ha litt mel på bakebordet og ta deigen ut av bakebollen.

6. Del deigen i ca. 15 like store emner og kjevle hver lompe så tynn du klarer uten å ødelegge dem. Ønsker du pene, runde lomper kan du bruke et lite fat til å skjære rundt. 

7. Jeg steker disse på en liten takke, men du kan også steke dem i en tørr stekepanne på medium til høy varme (prøv deg litt fram her). Stek lompene på begge sider til lompene har fått en gylden fin farge - som på bildet!

8. Legg lompene i et lett fuktet kjøkkenhåndkle etter steking. 

Disse kan fryses ned og tas opp etter behov 😄

Håper det smaker! 

- Julianne 💗

Følg meg gjerne på Instagram for daglig inspirasjon og oppskrifter

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply:

GRATIS NETTKURS: TA KONTROLL OVER MAGEPLAGENE! ?

x